Wednesday, September 27, 2006

Kardemomme by


Dit keer geen uitstapjes en bloemenfoto's, maar een oude 'post' revisited. Herinnert u zich deze nog? Toen ik deze prachtige graffiti ontdekte ergens in een woonwijk, een paar maanden geleden, dacht ik dat het gewoon een helder moment van een links-radicale graffitijunk was of iets dergelijks. Nog even voor de duidelijkheid, de vertaling komt hierop neer 'Zolang je vriendelijk bent voor je medemens moet je lekker doen wat je zelf leuk vindt'.

Laatst vertelde ik een collega over deze vondst en toen hoorde ik dat het een van de 'Kardemomme by lov' was. 'Kardemomme by' is de naam van het dorp waarin de verhalen zich afspelen van de beroemde kinderboekenschrijver Thorbjørn Egner. De Kardemomme by lov zijn de 'wetten' die Thorbjørn had opgesteld voor de inwoners van het dorp. Weer iets bijgeleerd over de Noorse maatschappij.

Kardemomme by is op een gegeven moment ook op schaal nagebouwd en is nu te bezoeken in Kristiansand, aan de zuidkust. Meer over het dorp lezen (Noors) ? Klik hier.

En nog iets luchtigers, met dank aan Bart: een variatie op 'In the jungle' (en een net iets andere dan die jij me stuurde Bart - deze moet je ook nog even zien!).

No comments: