Wednesday, October 25, 2006

Rapportage: zoek de 7 verschillen

Zo, weer terug in Noorwegen na een druk weekje vol familie- en vriendenbezoek. Toen ik uit Nederland vertrok was het boven de 20 graden, maar de turbulentie tijdens het laatste deel van de vlucht (piloot: 'Mensen, het gaat nu echt even flink hobbelen...') gaf al aan dat het nogal onstuimig was boven Trondheim: 0 (nul) graden met sneeuw. Hatsiekiedee, welkom thuis.

Nu ga ik proberen de vraag te beantwoorden die ik mezelf het vaakst heb gesteld en die ook vaak werd gesteld in de afgelopen week: wat valt je het meest op, wat zijn de verschillen tussen Nederland en Noorwegen? Hier volgt de top 7 van de dingen die me het meest opvielen in Nederland na ruim een half jaar afwezigheid. Ik moet wel zeggen dat ik er makkelijk nog eens 7 had kunnen opschrijven maar goed dan wordt het wel een erg lang verhaal.

Ruimte
Al is het een open deur van jewelste, het moet gezegd worden dat Nederland kampioen is in het voetballen op de vierkante meter. Als je over Nederland komt aanvliegen zie je al hoe secuur elk stukje land een bepaalde functie is toebedeeld, en later vanuit de auto merk je ook duidelijk hoe alle dorpen en steden steeds meer één groot bebouwd gebied lijken te gaan vormen. Wandelend in Noorwegen zijn er nog grote gebieden waar je urenlang alleen de wind hoort, in Nederland heb ik nauwelijks een minuut zonder verkeersgeluiden of pratende mensen meegemaakt. Alleen tijdens de wandeling op de Buissche heide met mijn ouders was het rustig (als we zelf niet aan het praten waren).


Bijdehandte mensen
Nederlanders zijn ongelooflijk bijdehant! In Noorwegen is het zelfs als buitenlander niet moeilijk om deel te nemen aan een gesprek doordat stiltes een geaccepteerd deel zijn van een gesprek - tijd voor een slokje koffie/thee of gewoon om even uit het raam te staren. In Nederland is het af en toe een kwestie van goede timing om 'er tussen te komen'. Ook op straat praten en schreeuwen mensen veel meer dan in Noorwegen, en spreken elkaar makkelijker aan zonder een echte reden (bv 'heee wat een tof karretje... wat doet ie met de benzine?').

Verkeersdrukte
Gelukkig heb ik op dit vlak ruime ervaring in Nederland, maar ik kan me goed voorstellen dat een Noor die voor het eerst denkt even van Schiphol naar Den Haag te rijden met het klamme zweet in de handen in de auto zit. Ongelooflijk, wat een dicht en druk verkeersnet hebben we in Nederland. Ook de fileberichten zijn angstaanjagend, vooral als die in razendtempo op de radio worden afgedraaid: '...vandaag een normale avondspits (gaap) met ongeveer 180 km file... dan volgen hier de files van 5 km en langer...'. In Noorwegen is een rij auto's met een lengte van 500 m een file die het nieuws haalt! Ik heb in Noorwegen tot nu toe nog nooit kunnen uitleggen dat er elke dag gewoon doodleuk 200 km file of meer staat en dat de minister van Verkeer alleen nog maar een halfbakken poging doet om een 'voorspelbare reistijd' na te streven. Als ik dat probeer uit te leggen lijkt het alsof ik een alien ben die staat te vertellen dat ie net met zijn UFO is geland... en kijken mensen me aan van 'ja... sure...'. Hier is bewijsmateriaal A - let op 9.15 uur, dat is alweer na het hoogtepunt van de ochtendspits!


Politiek in de media
Politiek lijkt in Nederland het belangrijkste deel van het dagelijks nieuws. Er is veel meer aandacht voor de capriolen die het kabinet uithaalt. In Noorwegen is men meer geinteresseerd in lokale ontwikkelingen en wordt van het kabinet verwacht dat ze hun werk doen - het land besturen, en niet zoals dat in Nederland af en toe lijkt vooral partijpolitiek bedrijven.

Lengte mensen

In Noorwegen ben ik een van de langste mensen en kijk in een winkelstraat boven bijna iedereen uit - zelfs in het volleybalteam ben ik een van de langsten. In Nederland ben ik heel gemiddeld van lengte en moest ik voor het eerst af en toe weer op mijn tenen staan om mensen een zoen te kunnen geven.

Waterkoud
In Noorwegen heb ik het geloof ik nog nooit zo koud gehad als een van de ochtenden in Nederland, toen ik me plotseling realiseerde dat koude in Nederland ook meestal 'vochtigheid' betekent. Waterkoud heet dat geloof ik. In Noorwegen is het vaak heel droog in de lucht, wat een heel verschil uitmaakt voor de gevoeltemperatuur. Zolang het goed droog is valt -25 best mee, echt waar.

Winkelaanbod
Hier scoort Nederland toch echt beter. Het zal wel door de bevolkingsdichtheid komen, maar in ieder geval heeft Nederland een veel grotere variatie en sortering aan winkels dan Noorwegen. Zelfs in Trondheim, een van de grootste steden van het land en met een enorme 'regiofunctie' is het soms toch nog behoorlijk zoeken naar speciale winkels (bv een goede bloemist, of een delicatessenwinkel).

Zo, dat waren ze, de 7 verschillen. Heel persoonlijk natuurlijk, iedereen zal letten op andere dingen... Nu kan ik in ieder geval met een fris hoofd (dinsdag wordt het -15) verder met solliciteren en nadenken over ons huis... en als de bliksem naar de garage om de winterbanden onder de auto te leggen!

2 comments:

Erik said...

Hoi Jasper en Stefan!
Erg leuk om je onderzoekje te lezen, hoewel het natuurlijk wel wat subjectief is. De punten die je noemt kan ik overigens voor een groot deel onderschrijven. Samen met Aldrin hebben we naast een bezoek aan jullie ook door Noorwegen gereisd. Omdat het toen relatief warm was, heb ik het -15 gevoel nog niet kunnen ervaren, maar ik geloof op je woord dat het anders aanvoelt dan -15 waterkou in Nederland ;-)

Klopt het dat er al een behoorlijk pak sneeuw bij jullie ligt? Hier in Nederland gaat de temperatuur weer een beetje omhoog naar 13 graden overdag, maar wordt het even later weer 9-10 graden.

Jasper, succes met het solliciteren! En geef me de hand, want op dit moment zit ik in hetzelfde schuitje! ;-)

Liefs uit Nijmegen, ook van Aldrin!
xxx
Erik

Erik said...

Hoi Jasper en Stefan,

Leuk om je onderzoekje te lezen Jasper, ook al is het vrij subjectief. Toch kan ik me er goed in je observeringen vinden, hoewel ik nog niet het verschil met waterkou in Nederland en de vrieskou in Noorwegen heb mogen ervaren. Kan me goed voorstellen dat je juist door de vrieskou veel beter kunt doorademen (beter voor je gezondheid?)

Uiteraard veel succes met het solliciteren! Zoals je weet ben ik ook weer genoodzaakt om een andere baan te zoeken, dus ik weet welk proces je doormaakt! Toi toi dus ;-)

Liefs ook van Aldrin,
xxx
Erik