Saturday, December 02, 2006

Licht vs donker: de tussenstand

Toen het in de zomer vrijwel de hele dag en nacht licht was had ik beloofd ook even de schaduwzijde door te geven van het leven zo dicht bij de poolcirkel. Hier komt de tussenstand; het is 2 december, en het wordt 's ochtends licht om ongeveer 9 uur. De zon gaat onder tegen vieren. Tja, dat is best kort, maar eerlijk gezegd is het niet zo erg als ik had gevreesd. Nog 20 dagen en dan is het kortste dag alweer - en tot nu toe hebben we nog geen last van daglicht- of vitamine D tekort, dus het lijkt erop dat we de winter gaan overleven!


Nu ik toch over dit soort feitjes bezig ben; de temperatuur is nog altijd tussen de 5 en 10 graden, al gaan we de komende week eindelijk richting de 0 graden en wordt er wat sneeuw verwacht. Ook hier hebben we een historisch warme herfst gehad, tot irritatie van iedereen die nu toch echt wel een keer de langlauflatten wil kunnen onderbinden. Mij hoor je niet klagen, ik vind het eigenlijk wel prima dat we nog niet de hele dag over een ijsbaan hoeven te schuifelen...

No comments: