Thursday, December 21, 2006

Rakfisk

Rakfisk - zo heet onze meest recente culinaire belevenis. Ik dacht dat we met lutefisk en pinnekjøtt de meest vreemde gerechten wel hadden gezien, maar rakfisk gaat verder waar lutefisk ophoudt. De bereiding is ongeveer als volgt: men neme een verse forel, make deze schoon - en laat de vis langzaam rotten gedurende een paar weken bij een lage temperatuur. Klaar, eet smakelijk.


Goed. De sterke smaak heb ik nog steeds ergens in mijn keel, en op mij heeft het in ieder geval geen grote indruk gemaakt. Met flink wat flatbrød (flinterdun brood), boter, room, bietjes en ui krijg je alles naar binnen, maar ik denk niet dat ik zonder die ingredienten rakfisk had kunnen eten zonder plotseling heel hard naar de WC te rennen. Noorwegen is toe aan een culinaire update, dat hadden we eerder al snel in de gaten. Al is het natuurlijk wel bijzonder om zulke vreemde gerechten op tafel te kunnen zetten - op de vraag wat typisch Nederlands eten is hebben we nooit zulke hele sterke antwoorden...

Verder is het morgen de kortste dag van het jaar, en hier dus de beloofde einduitslag. De zon komt op om 9.30, en gaat onder om 15.15 ongeveer. Dat is dus kort dag maar het valt me eerlijk gezegd alleszins mee, al vind ik het ook prima dat de dagen weer gaan lengen vanaf zaterdag...

Morgen, op de dag van de zonnewende, komen Willem en Edwin aan voor een weekje kerstvakantie in Trondheim. Langlaufen zit er dit jaar helaas niet in, er is nog steeds nauwelijks sneeuw gevallen - voor het eerst sinds decennia geen witte kerst dus. We gaan onder andere naar de kerst-mis in de Nidaroskathedraal, misschien naar Røros (een oud mijnstadje ten zuiden van Trondheim), en we gaan naar een authentiek Noors kerstfeest bij vrienden, en daarna de stad in. Uiteraard gaan we ook genieten van lekkere kerstmaaltijden, maar of rakfisk weer op het menu komt betwijfel ik...

No comments: