Saturday, February 24, 2007

Nieuwe baan (ja, de derde)

De trouwe lezer frontst nu vast de wenkbrauwen maar jawel, binnen 1 jaar heb ik zonet mijn derde baan gevonden. Al klinkt het ongeloofwaardig, toch ligt het niet aan mij... Hoewel de vorige baan bij het consultancybureau zo leuk begon werd het al snel minder toen bleek dat men eigenlijk maar 1 klusje voor mij had. Dat klusje stond gepland voor ongeveer een half jaar maar doordat het in een paar weken gepiept was ontstond er een beetje een lastige situatie - ik had een 3-maands contract en zonder projecten in het vooruitzicht was het toch wel wat lastig uit te leggen geweest als ik een verlenging van mijn contract zou hebben gekregen. Op zoek naar een nieuwe baan dus weer.

Dit keer duurde het niet lang gelukkig en heb ik een baan gevonden die sterk lijkt op wat ik in Nederland deed. Alleen wordt het dan niet 'GIS in Ferwerderadiel' maar 'GIS in Førde'. Verder krijg ik wat extra taken die ik in Nederland niet had, dus al met al dreigt het dit keer toch echt een leuke baan te worden waar ik ook echt wat te doen krijg. Vlak voordat het contract werd aangeboden hield mijn nieuwe baas nog een heel betoog over culturele verschillen tussen Nederland en Noorwegen, en over het 'reactionaire' op het Noorse platteland. Nou moet ik toegeven dat ik nog niet zo heel veel ervaring heb met Noorwegen buiten Trondheim, maar gelukkig vind ik het berespannend om binnenkort eens wat rond te toeren naar alle uithoeken van het land. Niet per lease-auto dit keer, maar per propellorvliegtuigje en trein... Ik ben erg benieuwd of de culturele verschillen te overbruggen zijn, maar denk eigenlijk dat het wel goed gaat komen.

Verder is het de afgelopen weken berekoud geweest hier. Overdag -10 tot -15 ongeveer, maar met een harde wind voelt dat als -25. Het verschil merk je meteen als je de deur uitloopt, de bloedvaatjes in je mond en neus lijken wel direkt te bevriezen. Zelfs de Noren lopen nu te bibberen en te klagen terwijl ze bij +10 al rustig in een korte broek rondlopen... Gelukkig schijnt de zon wel vaak zodat het er allemaal toch nog een beetje leuk uitziet. En wat ook heel prettig is; de daglengte neemt elke week flink toe, zodat het nu al weer licht is van 7.30 tot 17.30.


Niet de Bymarka dit keer maar de andere marka aan de oostkant van de stad.


Wandelingetje met Frank door Lerkendal, een wijk in het zuiden van de stad.

4 comments:

Anonymous said...

Jasper,

Gefeliciteerd met je nieuwe baan.
Met de ervaring van Nederland moet dit een succes worden.

Wat is de naam van het bedrijf?

Wijbrand en Janny

Stefan og Jasper said...

Bedankt! Het bedrijf heet Geoservice (klik op de link rechts voor hun website).

Jasper

Intro said...

Hallo Jasper,
Vanuit het zonnige en warme Kampala wil ik je ook feliciteren met je nieuwe baan. Op deze manier ga je natuurlijk heel veel van Noorwegen zien. Veel succes!!!

Groetjes Judith

Erik said...

Van harte Jasper met alweer een nieuwe uitdaging. Wat een spannend avontuur blijft Noorwegen toch voor jullie. Gelukkig is alles tot nu toe goed gekomen. Wij hebben absoluut vertrouwen in jullie dat het altijd weer goed komt met jullie ;-) Veel liefs van Aldrin en Erik xxx