Sunday, May 07, 2006

Wekelijks feuilleton (4)

Sinds een paar dagen is de zomer aangebroken, zelfs hier op 500 km van de poolcirkel. Het is meer dan 20 graden en doordat het nog zo lang licht is (tot 11 uur) kun je lang van de warmte genieten. Stefan is bezig met een driedaagse zeilcursus (wat is overstag gaan in het Noors? hoe zeg je 'pas op voor de giek!' ?) en ondertussen vermaak ik me ook prima buiten. Gisteren heb ik gewandeld in de Bymarka met een van onze nieuwe vrienden hier (ik ga geloof ik maar niet iedereen met naam en toenaam noemen op dit blog :-) ... da's ook zo raar). Heerlijk bijgekleurd, fijn gewandeld, en (vergeefs) gezocht naar bevers.

Van 1 mei tot 17 mei is het Russ-tijd, dat wil zeggen dat eindexamenscholieren zich voorbereiden op de examens en ondertussen even flink de bloemetjes buiten zetten. Onderdeel van de voorbereiding is om de hele dag in witte lab-jassen met rode, zwarte of blauwe versieringen rond te lopen door de stad - en 's avonds natuurlijk op een terrasje hangen. Leuk dat er zo uitgebreid stilgestaan wordt bij deze belangrijke fase - is overgangsrite een te moeilijk woord voor op een website?

Vanavond komen onze eerste gasten aan op het vliegveld - collega's van Stefan uit NL en Duitsland. Een kleine wijziging in de planning dus, we hebben provisorisch de logeerkamer op orde gebracht - en zijn precies op tijd klaar om pension te kunnen spelen. De hele week wordt er cursus gevolgd en overlegd, en donderdag is er een feestelijk avondje - dan gaan we (ik mag ook mee als 'partner van') in een antieke tram de berg op naar Lian, waar we sjiek gaan dineren met uitzicht op Trondheim in het dal bij langzaam ondergaande zon. Ja, dat belooft weer een vervelende week te gaan worden...

No comments: